Android O: erste Developer Preview veröffentlicht

Das kam unerwartet: gestern Abend brachte man im Android Developer Blog ziemlich unverhofft einen Beitrag, in dem man die erste Developer Preview für Android O vorstellte. Wer es wagen will, kann die Images für Nexus 5X, Nexus 6P, Nexus Player, Pixcel C, Pixel und Pixel XL jetzt schon laden und installieren.

 

Android O: was ist neu?

Die Liste der neuen Features und Funktionen ist lang. Angefangen mit Hintergrundbeschränkungen für Apps, die es erlauben sollen einzelne Apps in Ihrer Belastung der CPU, der Netzwerkverbindungen und damit des Akkus zu beschneiden. Apps können jetzt in 3 zusätzlichen Bereichen beschränkt werden: broadcasts, Hintergrunddienste und Ortungsdienste. Ebenfalls neu sind die sogenannten Notification channels. Hier kann der Nutzer eine Kategorie für Benachrichtigungen wählen, bzw. eine vorgegebene anpassen. Diese channels können dann wiederum in ihren Berechtigungen zu bearbeitet werden. Kein Interesse an Benachrichtigungen zu Boulevard? Kein Problem, da dies in Android O geblockt werden kann.

Ebenfalls neu sind adaptive Icons, die sich dem Tag, der Zeit oder auch des Standortes nach ändern können. Ein erstes Beispiel hatte Google beim Pixel-Launcher bereits für die Kalender-App gezeigt, die ihr Icon mit dem jeweiligen Tagesdatum ausstattet.

 

Audiophile dürfte freuen, dass Android O ebenfalls high-quality Bluetooth audio unterstützt und etwa das LDAC codec nativ unterstützt. Auch Wi-Fi Aware ist nativ an Bord und kann es Geräten erlauben, mit WLAN-Netzwerken zu kommunizieren, ohne dafür manuell eine Verbindung herstellen zu müssen. Hierzu werden nearby services genutzt, die die Verbindung aushandeln, wobei auf nicht näher spezifizierte Hardware verwiesen wird, die sowohl das Smartphone oder Tablet und der Access Point bieten müssen.

Besonders interessant ist aber wohl die neue Picture-in-Picture Funktion. Unter Android O wird man Videos als floating window App-übergreifend laufen lassen können und ist so deutlich freier, wenn es um Musikvideos-im-Hintergrund-laufen-lassen geht. Das muss freilich für Apps vom Entwickler aktiviert werden, aber damit können Video-Wiedergaben aus der Pause heraus in ein schwebendes Fenster geführt werden und es kann für dieses eine Click-Aktion definiert werden; beispielsweise Play/Pause.

 

Die komplette Liste der Funktionen sieht dann so aus:
Android O introduces a number of new features and APIs to use in your apps. Here’s are just a few new things for you to start trying in this first Developer Preview:

Background limits: Building on the work we began in Nougat, Android O puts a big priority on improving a user’s battery life and the device’s interactive performance. To make this possible, we’ve put additional automatic limits on what apps can do in the background, in three main areas: implicit broadcasts, background services, and location updates. These changes will make it easier to create apps that have minimal impact on a user’s device and battery. Background limits represent a significant change in Android, so we want every developer to get familiar with them. Check out the documentation onbackground execution limits and background location limits for details.

Notification channels: Android O also introduces notification channels, which are new app-defined categories for notification content. Channels let developers give users fine-grained control over different kinds of notifications — users can block or change the behavior of each channel individually, rather than managing all of the app’s notifications together.

Android O also adds new visuals and grouping to notifications that make it easier for users to see what’s going on when they have an incoming message or are glancing at the notification shade.

Autofill APIs: Android users already depend on a range of password managers to autofill login details and repetitive information, which makes setting up new apps or placing transactions easier. Now we are making this work more easily across the ecosystem by adding platform support for autofill. Users can select an autofill app, similar to the way they select a keyboard app. The autofill app stores and secures user data, such as addresses, user names, and even passwords. For apps that want to handle autofill, we’re adding new APIs to implement an Autofill service.

PIP for handsets and new windowing features: Picture in Picture (PIP) display is now available on phones and tablets, so users can continue watching a video while they’re answering a chat or hailing a car. Apps can put themselves in PiP mode from the resumed or a pausing state where the system supports it – and you can specify the aspect ratio and a set of custom interactions (such as play/pause). Other new windowing features include a new app overlay window for apps to use instead of system alert window, and multi-display support for launching an activity on a remote display.

Font resources in XML: Fonts are now a fully supported resource type in Android O. Apps can now use fonts in XML layouts as well as define font families in XML — declaring the font style and weight along with the font files.

Adaptive icons: To help you integrate better with the device UI, you can now create adaptive icons that the system displays in different shapes, based on a mask selected by the device. The system also animates interactions with the icons, and uses them in the launcher, shortcuts, Settings, sharing dialogs, and in the overview screen.
Adaptive icons display in a variety of shapes across different device models.

Wide-gamut color for apps: Android developers of imaging apps can now take advantage of new devices that have a wide-gamut color capable display. To display wide gamut images, apps will need to enable a flag in their manifest (per activity) and load bitmaps with an embedded wide color profile (AdobeRGB, Pro Photo RGB, DCI-P3, etc.).

Connectivity: For the ultimate in audio fidelity, Android O now also supports high-quality Bluetooth audio codecs such as LDAC codec. We’re also adding new Wi-Fi features as well, like Wi-Fi Aware, previously known as Neighbor Awareness Networking (NAN). On devices with the appropriate hardware, apps and nearby devices can discover and communicate over Wi-Fi without an Internet access point. We’re working with our hardware partners to bring Wi-Fi Aware technology to devices as soon as possible.

The Telecom framework is extending ConnectionService APIs to enable third party calling apps integrate with System UI and operate seamlessly with other audio apps. For instance, apps can have their calls displayed and controlled in different kinds of UIs such as car head units.

Keyboard navigation: With the advent of Google Play apps on Chrome OS and other large form factors, we’re seeing a resurgence of keyboard navigation use within these apps. In Android O we focused on building a more reliable, predictable model for „arrow“ and „tab“ navigation that aids both developers and end users.

AAudio API for Pro Audio: AAudio is a new native API that’s designed specifically for apps that require high-performance, low-latency audio. Apps using AAudio read and write data via streams. In the Developer Preview we’re releasing an early version of this new API to get your feedback.

WebView enhancements: In Android Nougat we introduced an optional multiprocess mode for WebView that moved the handling of web content into an isolated process. In Android O, we’re enabling multiprocess mode by default and adding an API to let your app handle errors and crashes, for enhanced security and improved app stability. As a further security measure, you can now opt in your app’s WebView objects to verify URLs through Google Safe Browsing.

Java 8 Language APIs and runtime optimizations: Android now supports several new Java Language APIs, including the new java.time API. In addition, the Android Runtime is faster than ever before, with improvements of up to 2x on some application benchmarks.

Partner platform contributions: Hardware manufacturers and silicon partners have accelerated fixes and enhancements to the Android platform in the O release. For example, Sony has contributed more than 30 feature enhancements including the LDAC codec and 250 bug fixes to Android O.

 

Wann und was?

Der Zeitplan für Android O ist ebenfalls bereits festgeschrieben und erinnert stark an die timeline, die man damals für Android N angekündigt hatte. Demnach wird die zweite Developer Preview Ende Mai/Anfang Juni veröffentlicht, einen Monat später soll die dritte und wieder einen Monat die vierte und finale Developer Preview kommen. Der Release von Android O ist dann wieder für das dritte Quartal geplant.

 

Vorerst sind die Developer Previews noch kein Teil des Android Beta Programms. Was bedeutet, dass Nutzer, die aktuell ihre Aktualisierungen im Rahmen des Beta Programms erhalten, trotzdem für Android O das komplette Image flashen müssen. allerdings kündigte man an, dass man im weiteren Verlauf auch die neue Version an freiwillige Beta-Tester ausrollen wird.

 

Download

Wer es wagen will, der kann sich die Developer Preview für Android O für die folgenden Geräte herunterladen und das Image auf das Smarpthone flashen. Wer mit diesen Begrifflichkeiten etwas anfangen kann, den muss ich wohl nicht darauf hinweisen, dass man damit das Gerät komplett zurücksetzt. 😉

 

 


Quellen: androiddevelopers (1,2,3)

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